I dette afsnit står der en række teksiske info omkring dæk.

Dæksidemærkning

Dækside mærkning på et dæk indeholder oplysninger om dækkets design og produktion.

Dæksidemærkning Hjulskift

1. Producent/mærke

Her står producentens navn, fx Michelin, Goodyear, Vredestein, Apollo, Nokian m.fl.

2. Dækmodel/mønster

Navn på model eller mønster. Fx. Sport, Pilot, Eagle m.fl.

3. Dækstørrelse

Dækstørrelsen er den vigtigste information som findes på dækket. Størrelsen er angivet som en serie tal og bogstaver, som fx. 205/55R16,

205 = dækkets bredde i mm.
55 = dækkets højde i procent af bredden som her er 55% af 205mm,
R = radialdæk, som er det mest almindelige dæk til almindelige biler i dag.
16" = størrelsen på de fælge (i tommer) som passer til dækket

4. Belastningsindeks

Belastningsindekset er et indeks som angiver den maksimale vægt som dækket kan bære ved den hastighed, der svarer til hastighedsindekset. I dette eksempel 91, som svarer til 615 kg. pr dæk. Bemærk at den maksimale belastning er ved korrekt dæktryk.

IndexKg   IndexKg   IndexKg   IndexKg   IndexKg   IndexKg
50 190   80 450   110 1060   140 2500   170 6000   200 14000
51 195   81 462   111 1090   141 2575   171 6150   201 14500
52 200   82 475   112 1120   142 2650   172 6300   202 15000
53 206   83 487   113 1150   143 2725   173 6500   203 15500
54 212   84 500   114 1180   144 2800   174 6700   204 16000
55 218   85 515   115 1215   145 2900   175 6900   205 16500
56 224   86 530   116 1250   146 3000   176 7100   206 17000
57 230   87 545   117 1285   147 3075   177 7300   207 17500
58 236   88 560   118 1320   148 3150   178 7500   208 18000
59 243   89 580   119 1360   149 3250   179 7750   209 18500
60 250   90 600   120 1400   150 3350   180 8000   210 19000
61 257   91 615   121 1450   151 3450   181 8250   211 19500
62 265   92 630   122 1500   152 3550   182 8500   212 20000
63 272   93 650   123 1550   153 3650   183 8750   213 20600
64 280   94 670   124 1600   154 3750   184 9000   214 21200
65 290   95 690   125 1650   155 3875   185 9250   215 21800
66 300   96 710   126 1700   156 4000   186 9500   216 22400
67 307   97 730   127 1750   157 4125   187 9750   217 23000
68 315   98 750   128 1800   158 4250   188 10000   218 23600
69 325   99 775   129 1850   159 4375   189 10300   219 24300
70 335   100 800   130 1900   160 4500   190 10600      
71 345   101 825   131 1950   161 4625   191 10900      
72 355   102 850   132 2000   162 4750   192 11200      
73 365   103 875   133 2060   163 4875   193 11500      
74 375   104 900   134 2120   164 5000   194 11800      
75 387   105 925   135 2180   165 5150   195 12150      
76 400   106 950   136 2240   166 5300   196 12500      
77 412   107 975   137 2300   167 5450   197 12850      
78 425   108 1000   138 2360   168 5600   198 13200      
79 437   109 1030   139 2430   169 5800   199 13600      

 

4. Hastighedindeks

Hastigehdsindekset angiver den maksimale hastigehd, ved hvilken dækket kan bære en vis belastning (svarende til belastningsindekset). Tjek og følg altid bilens manual for at finde ud af hvilken hastighedskode der bedst passer til bilsen. Det er generelt en god idé at alle dæk har samme hastigehdskode. Det kan også være klogt at have dæk med samme hastighedskode som de dæk der oprindelig var monteret på bilen. Skal du have skiftet bare et enkelt dæk på bilen, er det vigtigt at købe dæk med mindst den samme tophastighed eller højere.

Med hensyn til vinterdæk er det acceptabelt at sætte dæk med lavere hastighedskode på. Men det er dog på bekostning af din fart også bliver sat ned.

HastighedssymbolHastighed (km/t)
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
W <270
Z >240
Y <=300

 

Vinterdæk har som regel lavere hastighedsindeks end hvad et sommerdæk har, og det er tildels fordi vinterdæk har et grovere mønser og er lavet af en blødere gummi, med det resultat at dækket bliver ustabilt ved høje hastigheder.

5. E-mærkning

Dækket skal også have en E-mærkning. ECE Regulativ 30, som indikerer at dækket lever op til de gældende Europæiske krav.

6. Godkendelses nummer for støjegenskaber

Det betyder, at dækket lever op til de Europæiske krav om begrænsning af støj fra dæk.

7. DOT nummer

DOT nummer for det amerikanske marked. Det har ingen betydning for Europa.

8. Produktionsdato

Produktionsdatoen kan let findes ved at undersøge serienummeret på dækkets sidevæg (8). Serienummeret er en alfanummerisk kode bestående af 11 tegn, der sædvanligvis, men ikke altid, følger efter akronymet "DOT" (se herover). De sidste fire cifre i dette nummer refererer til produktionsdatoen.

De første to cifre angiver produktionsugen (inden for området 01 til 52), mens de sidste to cifre angiver produktionsåret fx. 4500 = uge 45 i 2000.

For dæk produceret inden år 2000 angives produktionsåret med 1 tal i stedet for 2 (dvs. 189 angiver uge 18 i år 1999). I tiåret 1990-2000 blev nogle dæk mærket med en trekant, der pegede på de sidste cifre i serienummeret for at adskille dem fra dæk produceret i tidligere tiår.

Produktionsdatoen er vigtig, fordi et dæk er sammensat af forskellige typer materiale og gummibalndinger med forskellige egenskaber, som forandres med tiden. For enkelte dæk afhænger denne forandring af mange elementer som fx vejret, opbevaringsforhold og anvendelsesbetingelser, som dækket udsættes for igennem sin levetid. Denne brugsrelaterede forandring varierer betydeligt, således at en nøjagtig prognose for levetiden på et bestemt dæk ikke er muligt på forhånd.

Generelt gælder dog, at jo ældre et dæk er, jo større er risikoen imidlertid for, at der er behov for at få det udskiftet som følge af brugsrelateret forandring. Et dæk der har været i brug i 5 år eller mere bør inspiceres mindst en gang om året. De fleste dæk vil af naturlige årsager skulle udskiftes, inden de bliver 10 år gamle, og det anbefales, at alle dæk, som stadig er i brug mere end 10 år efter produktionsdatoen, herunder også dæk på reservehjul, udskiftes med nye dæk, som en simpel forebyggelse. Dæk må helst ikke være mere 6 år gamle.


9. Amerikansk egenskabsmærkning

En særlig amerikansk mærkning om dækkets egenskaber. Det har ingen betydning for Europa.

10. Amerikansk belastningsmærkning

En særlig amerikansk mærkning om belastning. Det har ingen betydning for Europa. (For Europa se under pkt.4)

11. Max dæktryk

Fabrikantens max anbefalede dæktryk, har bla. betydning for køretøjer over ca. 2ton. Det er dette dæktryk som en camper skal have i dækkerne.

12. Slangeløst dæk

Et mærke der angiver at dækket er slangeløst.

13. Amerikansk dæktryk mærkning

En særlig amerikansk mærkning, der advarer om forkert dæktryk, og de følger det kan medføre. Det har ingen betydning for Europa.

14. Rotationsretning

Pilen angiver dækkets rotations retning.

15. Assymetriske dæk

Asymmetriske dæk har en mærkning, der angiver hvilken side der skal vende udad.

16. Forstærket

Angivelse der viser, at dækket kan tåle ekstra belastning (reinforced).

17. Slidbaneindikator

TWI er angivet 6 steder rundt på dækket og viser hvor slidindikatorerne findes i bunden af mønsteret.

18. Mud and snow

På dæksiden kan der yderligere være påført "M+S", hvilket står for "Mud and snow" eller på dansk "Mudder og sne". Dette indikerer at dækket er et vinterdæk eller et helårsdæk.